divendres, 5 de maig del 2017

Ruta de la Cueva del Agua a la Sierra de Huétor (Granada)

Hui hem continuat amb la nostra aventura granadina i ens hem acostat a la Sierra de Huétor, prop de la ciutat de Granada. Hem anat al centre de visitants de Puerto Lobo on ens han atés d’una manera meravellosa, i ens aconsellat unes quantes rutes. Tanmateix, una d’elles ens ha agradat més que cap altra quan ens han dit que era molt bonica, i que acabava en una àrea recreativa on hi ha un restaurant i parc per als menuts. Perfecte!, hem pensat, doncs ja era tard i no teníem ganes d’anar estressats per tal de trobar un lloc on dinar. La ruta en qüestió és la de la “Cueva del Agua”, i ha estat tot un encert!!
Per anar-hi, el millor és preguntar al centre de visitants, però en qualsevol cas, ací van les indicacions: tot junt abans del centre de visitants pròpiament dit passareu pel “Centro de Defensa Forestal”. Cal passar-lo, i uns metres més avant, després una corba, voreu el desviament que du al centre de visitants i una pista forestal amb un casetó de fusta a la dreta i un cartell que indica el “Sendero Botánico” a 5’3 km. Agafeu eixa pista, ja que la senda arranca prop del sender botànic. Eixa pista és ella mateixa part d’una ruta, així que cal pujar amb coneixement, doncs podeu trobar-vos senderistes o ciclistes. A partir d'ací la pista puja durant aproximadament 2’5 km, fins un punt on a la esquerra voreu un plafó que indica l’inici del sender. Nosaltres hem aparcat ací mateix, ja que encara que la zona recreativa de la Alfaguara és la nostra destinació per dinar, està a uns 300 metres de pista forestal polsosa i empinada.
Ara cal fixar-se en el sender: el plafó indica la direcció inversa a la que nosaltres hem fet: ben aconsellats pels forestals, hem fet el descens per la pista forestal, que se fa molt millor que de pujada, a banda que de baixada es pot gaudir d’unes vistes fantàstiques de Sierra Nevada que de pujada no, doncs la hagueren tingut a l’esquena. Ull, doncs al fer el recorregut en sentit invers, en els pals indicadors les fletxes les voreu al revés! Per cert, en el mapa que podeu aconseguir al centre de visitants, el recorregut ja està indicat com nosaltres el fem (el mapeta val 80 cèntims, i no ens sembla mal, doncs així sols agafes els que t’interessa). Seguint amb la ruta, cal baixar per la pista durant poc menys de 2’5km, fins un encreuament de sendes. Per fer aquest circular cal agafar la que puja cap a la dreta, i s’endinsa en un bosc de pinastres, alzines i pinsaps. Que no sabeu què és un pinsap? Doncs una espècie d’avet preciós. Ara cal anar pujant cap al coll de Víznar, on hi han unes vistes fantàstiques. La pujada fins el coll és més o menys 1km, però se fa molt entretinguda entre el meravellós bosc. El coll és una zona oberta, amb vistes cap al est i oest, i des d’on podeu pujar a la creu de Víznar. Nosaltres no ho hem fet perquè sembla un poquet complicat per a un xiquet de 4 anys. En qualsevol cas, les vistes des del mateix coll són fantàstiques. Ara cal pujar cap al nord-oest, en direcció la Cueva del Agua, a 1’7 km (indicat a un peiró en el coll). Ara, encara que hi ha alguna lleugera pujada, és un recorregut molt més planer, preciós en estes dates, amb les argilagues grogues de tantes flors com tenen! El sender és molt bonic: argelagues en flor, pins, pinsaps… tot un gust! Sense cap problema hem arribat a la bifurcació que porta a la Cueva del Agua. Dissortadament, el pal indicador ha perdut el plafó, així que atenció! El nostre recorregut continua cap a la dreta en direcció nord, però per arribar-hi al mirador i la Cueva del Agua cal pujar-hi uns metres cap al sud. En el mirador, vistes fabuloses de Sierra Nevada, i la cova, situada després una escletxa en la roca, un punt per als menuts, ja que encara que està tancada, es pot vore, i paga la pena. Després d’uns minuts, a continuar! Ara ja sols queda seguir el sender i en 1 km més o menys, arribar als cotxes.
I ara, a la zona recreativa! Un lloc genial, la zona de la Alfaguara. En el kiosko de la Alfaguara es menja menjar “del terreno” molt ben fet (migas, plato alpujarreño, carn… la llista és immensa!!), I molt ben atesos, amb moltíssima simpatia! El lloc, immillorable. Terrasseta per jugar, fresca i amb bona ombra. De vora el restaurant, zones de gespa i jocs per als menuts. Un final de ruta genial!!
No us la perdeu si passeu per Granada!!

Característiques de la ruta:
Circular: 7 km
Desnivell: uns 300 metres (el Wikiloc, de nou ho exagera)
Temps: unes 3 hores, sense pressa, però sense pausa.
Edat: 4 anys (Joan, a peu) i 2 anys (Guillem, en la motxilla)